Fotbollsspelare behöver hålla sig i fysisk form!

Som fotbollstränare är det viktigt att alltid hålla sig i form, inte minst när det gäller fysisk träning och hälsa. Det krävs en klar handlingsplan för att nå sina mål och att vara på topp.

Med den klara handlingsplanen som en fotbollsspelare tar fram, har och följer finns det konkreta tillvägagångssätt för att få och bevara en sund hälsa i vardagen. Detta genom både den fysiska träningen och genom måltid som är anpassad för fotbollsspelarens välbefinnande och välmående. Många fotbollstränare har personliga coacher och tränare som, vid sidan av agenter och managers, ser till att träningen och hälsan finns där och utvecklas på många positiva sätt. Vissa ser även olika matcher i bland annat kampsport för att finna inspiration till hur de kan utvecklas på ett positivt sätt i sin egen sport.

Träning och hälsa viktigt

Genom kontinuerlig träning med många fysiska pass – på gymmet, i motionsslingan och på fotbollsplan – finns bra grundinslag för fotbollstränare att bevara och utveckla sina sunda förmågor på fotbollsplanen och även för att skapa välbefinnande och välmående. En professionell fotbollsspelare har fysiska pass på daglig basis och fokuserar på att genomföra dessa utifrån rutiner.

Fotbollsträning bra träningsform
Fotbollsträning bra träningsform!
Rutiner på genomförande av pass kan vara springa i motionsslingan på morgonen, gymbesök på förmiddagen, fotbollsträning på eftermiddagen och gymbesök på kvällen för att avsluta med att springa i motionsslingan. Däremellan hinns det ofta med att kunna äta och dricka nyttigt för att skapa och förädla de muskler och den sunda kropp som kan behövas för att hålla sig i form.

Tips på träning

Vad krävs då för att hålla sig i form i allmänhet och för en fotbollsspelare i synnerhet? Fokus, rutiner och motivation!

Fokus är viktigt för att veta vart du är på väg och för att du ska kunna sätta upp mål och konkreta delmål för att nå dina mål. Vet du varför du tränar, så kan du skapa förutsättningar till framgångsrik träning.

Rutiner är viktigt för att du ska kunna träna med den kontinuitet som krävs för att kunna ha ditt fokus och för att nå dina mål. Med rutiner finns ingen morgondag, utan träningen behöver göras i dag.

Motivationen sporrar dig framåt för att ta springturen eller gympasset innan middagen och inte efter middagen. Med en motivation där du kan motivera dig för att nå delmålen, kan du premiera dig själv med att äta ett extra äpple i samband med ditt genomförda pass.

Om du behöver inspiration och motivation så finns det professionella föreläsare som kan skapa en grund för din utveckling. För med en grund så kan du skapa förutsättningar till att lyckas med att ha en fysisk träning och en välmående och ett välbefinnande i vardagen. Till slut får du känslan av att vara en professionell fotbollsspelare som tas ut till den svenska landslagstruppen i fotboll! Då kan du även få en inspiration och motivation till att, likt en fotbollsspelare, hålla dig i fysisk form.