Hur fotbollsträningen har förändrats

traningscykelDen viktigaste träningsformen för fotbollsproffs är uthållighetsträning. När du har utvecklat din uthållighet så får du styrka i slutet av en fotbollsmatch så att du kan ge allt vad du har, precis som när du börjar en match. På senare år har uthållighetsträningen ändrats. Förr gjorde man aerobics-övningar och sprang långa distanser. Idag letar man efter något som ger både uthållighet och styrka på samma gång. Cykling är den ultimata konditionstränaren. Intervallträning återspeglar det som brukar ske på fotbollsplanen. Man spurtar på för fullt i omgångar med lätt vila och aktivitet emellan. När spelare repeterar samma sak om och om igen så ökar möjligheten att vara aktiv under längre perioder. På så sätt så är det totala motsatsen till vad som förut var den centrala träningsformen för fotbollsproffs. Intervallträning bör användas innan en säsong drar igång. Ett exempel bör vara att bryta upp en 5kms runda i intervaller. Att springa i tre minuter och jogga i fem minuter. Fördelar med intervallträning:

  • – Stimulerar fotbollsspecifika aktiviteten: intervallträning innehåller fotbollsspecifika rörelser som att hoppa, tackla, och snabba fram och bak skuttar. Dessa är mer eller mindre krav att ha för att spela fotboll.
  • – Minskar risken att drabbas av skador: långdistanslöpning sliter på lederna och leder ofta till tendinit, hälseneinflammation, plantarfasciit, och generell ömhet av leder.
  • – Ökar kroppens förmåga att hantera mjölksyreuppbyggnad: genom att vila och utföra lätta aktiviteter så låter du kroppen bygga upp en återhämtning av mjölksyra, vilket leder till snabbare återhämning i spelet.
  • – Ökar mentala förberedelsen: intervallträning hjälper dig att öka självförtroendet när det kommer till den fysiska kapaciteten.
  • – Lägger till variation: intervallträning låter dig köra på ditt eget sätt. Intervallträning har också en bra återhämtningsmetod för dagarna efter en tuff match.

 

Fotbollen gör det svårt att undvika ledskador och ömhet under en lång säsong. Ett bra sätt att minska risken är att utföra övningar med cyklar. En stadscykel kan vara ett bra komplement till att skippa en av veckans träningspass.